HAO:2005:1682

Instanssin nimiHAO
Instanssin kaupunkiHelsinki
Diaarinumero01653/05/7506
Ratkaisun päivämäärä21.12.2005
Tuomion numero1682
Laki, lainkohtaverkkotunnuslaki 12 § 1 mom., 11 § 1 mom.
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Kuluttajat - Konsumenterna r.y.

Muokattu ja viety tietokantaan 4.1.2006/phh

ASIA
Valitus Viestintäviraston päätöksestä verkkotunnuksen peruuttamista koskevassa asiassa

Viestintävirasto on hylännyt Kuluttajat – Konsumenterna r.y:n vaatimuksen verkkotunnuksen kuluttajat.fi peruuttamisesta ja siirtämisestä Kuluttajat – Konsumenterna r.y:lle.

VAATIMUKSET HALLINTO-OIKEUDESSA

Viestintäviraston päätös on kumottava.

Kuluttajat – Konsumenterna r.y. on verkkotunnuslain 3 §:n 3 kohdan mukainen yhdistysrekisteriin jo 18.10.1965 merkitty nimi. Koska järjestö on sen perustamisesta lähtien toiminut kaksikielisenä, on rekisteröidyttäessä otettu järjestön viralliseen nimeen suomen- ja ruotsinkielinen jäsenistöä eli kuluttajia kuvaava nimi. Käytännössä kuluttajatietoa internetistä etsivät käyttävät hakusanaa ”kuluttajat”. Hakukoneella sanalla kuluttajat ensimmäisenä löytyy Kuluttajat – Konsumenterna r.y:n sivusto. Tämä osoittaa suomen- ja ruotsinkielisen sanan vakiintuneen tunnettuna järjestön nimenä. Sen sijaan osoitteesta www.kuluttajat.fi löytyy kotisivu, joka on vieraskielinen ja jolla ei näytä olevan mitään tekemistä kuluttajat.fi verkkotunnuksen saaneen Anzel Oy:n kanssa sen enempää kuin yhdistyksen kanssa. Tämän vuoksi yhdistykseen on tullut kyselyitä, ja osa kysyjistä on pitänyt harhaanjohtavana sitä, että kuluttajasivuja haettaessa joudutaan yritysmarkkinointisivuille. Verkkotunnuslain tarkoitus ei ole ollut perusteellinen internetin käyttäjien harhaanjohtaminen.

Anzel Oy on hankkinut verkkotunnuksen käyttääkseen markkinoinnissaan hyödyksi kuluttajajärjestön merkiksi vakiintunutta ja 30 vuoden ajan tunnettua nimeä. Yrityksen verkkotunnuksesta saama hyöty on ilmeinen, koska sen liiketoimintasuunnitelmaan kuuluu ”saada kuluttajat livenä kohtaamaan yrittäjät verkon kautta”. Yhdistyksen tarkoituksena on puolustaa kuluttajien oikeuksia. Yrityksen käyttäessä verkkotunnusta, se yrittää luoda asiakkaiksi etsimilleen yrityksille ja kuluttajille mielikuvan, että se on luotettava liikekumppani, jolla on jo laaja kuluttajien, jopa niiden etujärjestön kannatus liiketoiminnalleen.

Mainitun mielikuvan luominen on myös omiaan haittamaan yhdistyksen mainetta kuluttajien etujärjestönä, etenkin kun Anzel Oy toimii toistaiseksi markkinoinnissaan kertomatta siitä, millaisen kuluttajasuojan verkko-ostajat saavat.

LAUSUNNOT, VASTINEET JA SELITYKSET

Viestintävirasto on antanut lausunnon.
Anzel Oy:lle on varattu tilaisuus vastineen antamiseen. Vastinetta ei ole annettu.
Kuluttajat – Konsumenterna r.y. on antanut vastaselityksen.

HALLINTO-OIKEUDEN RATKAISU

Hallinto-oikeus hylkää valituksen.

Perustelut
Sovellettavat säännökset
Verkkotunnuslain 4 §:n 3 momentin mukaan verkkotunnus ei saa oikeudettomasti perustua toisen suojattuun nimeen tai merkkiin. Saman lain 3 §:n 3 kohdan mukaan suojatulla nimellä tai merkillä tarkoitetaan kauppa-, tavaramerkki-, yhdistys-, säätiö- tai puoluerekisteriin merkittyä nimeä tai merkkiä taikka toiminimilaissa ja tavaramerkkilaissa tarkoitettua vakiintunutta nimeä, toissijaista tunnusta tai tavaramerkkiä.

Verkkotunnuslain 11 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan Viestintävirasto voi sulkea verkkotunnuksen enintään yhden vuoden määräajaksi, jos on todennäköisiä syitä epäillä, että tunnus on suojattu nimi tai merkki, ja nimen tai merkin haltija pyytää tunnuksen sulkemista, eikä tunnuksen haltija kahden viikon määräajassa esitä hyväksyttävää perustetta oikeudelleen.

Verkkotunnuslain 11 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan Viestintävirasto voi sulkea verkkotunnuksen enintään yhden vuoden määräajaksi, jos on todennäköisiä syitä epäillä, että tunnus on suojatun nimen tai merkin johdannaisnimi tai -merkki ja se on hankittu ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa, ja nimen tai merkin haltija pyytää tunnuksen peruuttamista, eikä tunnuksen haltija kahden viikon määräajassa esitä hyväksyttävää perustetta oikeudelleen.

Verkkotunnuslain 12 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan Viestintävirasto voi peruuttaa verkkotunnuksen, jos on painavia perusteita epäillä, että tunnus on suojattu nimi tai merkki, ja nimen tai merkin haltija pyytää tunnuksen peruuttamista, eikä tunnuksen haltija kahden viikon määräajassa esitä hyväksyttävää perustetta oikeudelleen.

Saman lain 12 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan Viestintävirasto voi peruuttaa verkkotunnuksen, jos on painavia perusteita epäillä, että tunnus on suojatun nimen tai merkin johdannaisnimi tai -merkki ja se on hankittu ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa, ja nimen tai merkin haltija pyytää tunnuksen peruuttamista, eikä tunnuksen haltija kahden viikon määräajassa esitä hyväksyttävää perustetta oikeudelleen.

Lakia koskevan hallituksen esityksen mukaan hyötymistarkoituksella tarkoitetaan tunnuksen rekisteröijän tavoitetta saada hyötyä toisen nimen maineesta tai tunnettavuudesta ja vahingoittamistarkoituksella sellaista verkkotunnuksen hankkimista, joka on omiaan haittamaan toisen liiketoimintaa. Vahingoittamistarkoituksesta saattaisi joskus olla kysymys silloin, kun tunnuksen rekisteröijän tarkoituksena on ollut ainostaan estää tunnusmerkkioikeuden haltijaa saamasta tunnusta itselleen.

Peruuttaminen
Suojatun nimen tai merkin johdannaisnimeen tai -merkkiin perustuva verkkotunnus voidaan peruuttaa, jos on painavia perusteita epäillä, että tunnus on suojatun nimen tai merkin johdannaisnimi tai -merkki ja se on hankittu ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa. Kuluttajat – Konsumenterna r.y. on merkitty yhdistysrekisteriin 29.9.1965. Kuluttajat – Konsumenterna r.y. ei ole identtinen verkkotunnuksen kuluttajat.fi kanssa. Kuluttajat -Konsumenterna r.y. ei ole esittänyt selvitystä nimen vakiintumisesta eikä kuluttajat sanaa ole pidettävä sellaisenaan kiistattomasti vakiintuneena. Näin ollen ei ole painavia perusteita epäillä verkkotunnuksen olevan suojattu nimi tai merkki. Koska verkkotunnus kuluttajat.fi muodostuu Kuluttajat – Konsumenterna r.y:n nimen osasta, verkkotunnusta on pidettävä suojatun nimen johdannaisnimenä.

Sana kuluttajat liittyy yhdistyksen toimintaan. Anzel Oy on ilmoittanut verkkotunnuksen hankkimisen tarkoituksena olleen saada kuluttajat kohtaamaan yrittäjät verkossa. Kuluttaja ja sen monikkomuoto on yleissana ja tarkoittaa henkilöä tai henkilöitä, jotka käyttävät jotakin hyödykettä.
Verkkotunnuksen myöntämisen edellytyksenä ei ole, että tunnus liittyy sen haltijan toimintaan.

Hallinto-oikeus katsoo, että koska kysymys on yleissanasta, kuluttajatietoa etsittäessä aiheutuvan mahdollisen harhaanjohtumisen perusteella ei ole painavia perusteita epäillä, että verkkotunnus on hankittu ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa. Kysymyksessä olevissa olosuhteissa ei ole myöskään epäiltävissä, että haltijan tarkoituksena olisi ollut estää yhdistystä saamasta tunnusta.

Hallinto-oikeus katsoo, ettei asiassa ole esitetty selvitystä siitä, että Anzel Oy:n ilmeisenä tarkoituksena on ollut hyötyä Kuluttajat – Konsumenterna r.y.:n maineesta tai vahingoittaa sen toimintaa. Näin ollen verkkotunnuksen peruuttamiselle ei ole verkkotunnuslain 12 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettua perustetta.

Sulkeminen
Hallinto-oikeus katsoo, ettei myöskään verkkotunnuksen sulkemiseen ole verkkotunnuslain 11 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettua perustetta.

Viestintäviraston päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovelletut oikeusohjeet
Perusteluissa mainitut

MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valituskirjelmä on toimitettava korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Alempi oikeusaste

Viestintäviraston päätös 31.1.2005 nro 1477/914/2003.

Asiasanatharhaanjohtavuus, verkkoviestintä, vilpitön mieli

Share: