HO 25.5.1999 nro 1395

Instanssin nimiHO
Instanssin kaupunkiHelsinki
DiaarinumeroS98/516
Ratkaisun päivämäärä25.5.1999
Tuomion numero1395
Laki, lainkohtaTMerkkiL 1 §, 2 §, 4 §, 6 §, 38 §
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Adidas-Salomon AG (ent. Adidas AG)
Osapuolet, vastaaja(t)Tarjoustalo Oy

Tiivistelmä 11.3.2005/Henna

Adidas oli käyttänyt tuotteiden erityisenä tunnuksena kolmea yhdensuuntaista raitaa, joka oli rekisteröity tavaramerkki ja myös vakiintunut Adidaksen urheiluvaatteiden ja muiden tuotteiden tunnuksena. Käräjäoikeudessa Adidas oli esittänyt, että Tarjoustalo oli syyllistynyt tavaramerkkioikeuden loukkaukseen kun se oli myynyt Gepard-nappiverryttelyhousuja, jotka olivat varustettu ”kolme raitaa” -tavaramerkkiin sekoitettavissa olevalla raidoituksella.

KäO:n mukaan sekoitettavuutta on arvioitava merkkikohtaisesti. Raidat ovat verryttelyhousuissa tyypillisiä, ja ne liittyvät verryttelyhousujen tavanomaiseen ulkoasuun. Housujen kokonaisvaikutelman huomioon ottaen KäO oli todennut, että kuluttajan ei voida katsoa Adidaksen housujen ”kolme raitaa” -merkistä saamansa mielikuvan pohjalta helposti erehtyä luulemaan vastaajan myymiä housuja kantajan tuotteeksi. KäO:n mukaan Gepard-verryttelyhousujen raitatunnus ei ollut sekoitettavissa kantajan tavaramerkkiin.

Hovioikeudessa Adidas toisti kanteensa. HO totesi, että tavaramerkin suoja-alaa ei voida sen erityisestä tunnettuisuudesta huolimatta tulkita laajasti, jotta muiden elinkeinonharjoittajien toimintavapaus markkinoilla ei rajoittuisi huomattavasti. Tarjoustalo ei siksi ollut tarjoamalla myytäväksi Gepard-verryttelyhousuja loukannut kantajan oikeutta suojattuun ”kolme raitaa” -tavaramerkkiin.

HO pysytti KäO:n tuomion.

Alempi oikeusaste

Helsingin käräjäoikeus 1 os, 25.3.1998, nro 7650 (97/25100)

Ratkaisun lainvoimaisuuslainvoimainen
Asiasanatsekoitettavuus, tavaramerkkiloukkaus, tunnettuus, vahingonkorvaus

Share: