HO 27.9.2012 nro 2561

Instanssin nimiHO
Instanssin kaupunkiHelsinki
DiaarinumeroS 11/1377
Ratkaisun päivämäärä27.9.2012
Tuomion numero2561
Laki, lainkohtaTavaramerkkilaki 6§
Tavaramerkin nimiBeautyChannel
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Chanel (Société par Actions Simplifiée)
Osapuolet, vastaaja(t)Cen Cei Oy

Tiivistelmä 24.1.2013 / JA

Chanel tuottaa kauneudenhoitotuotteita ja luksusmuotituotteita. Chanelin tavaramerkit ovat Suomessa ja kansainvälisesti laajalti tunnettuja ja vakiintuneita. Cen Cei Oy:n tarjoaa kauneudenhoitopalveluita verkossa ja Hairstore-myymälöissä ja käyttää rekisteröityä BeautyChannel-tunnusta myymälöissä, tuotteissa ja markkinoinnissa.

Chanel oli vaatinut käräjäoikeutta vahvistamaan, että Cen Cei Oy:lle rekisteröidyt suomalaiset tavaramerkkirekisteröinnit FI 242134 (sanatavaramerkki; tavaraluokat 3,5 ja 21) BeautyChannel ja FI 240514 (BC GB kuviotavaramerkki; luokat 3 ja 5) on rekisteröity tavaramerkkilain 14 §:n 1 momentin 6 -kohdan vastaisesti. Kyseiset tavaramerkit ovat sekoitettavissa kantajan laajalti tunnettuihin Suomessa rekisteröityihin tavaramerkkeihin Nro 318753 (laajalti tunnettu, tyylitelty sanamerkki luokassa 3, rekisteröity myös luokkaan 21) sekä CHANEL (sanatavaramerkki). Cen Cei Oy oli vastustanut kannetta vetoamalla tavaramerkkien foneettiseen ja visuaaliseen eroavuuteen.

KäO oli hylännyt kanteen. KäO oli perustellut tuomion Tavaramerkki lain 6 §:n 1 ja 2 toisen momentin, sekä tavaramerkkidirektiiviin nojalla. Tavaramerkkilain mukaan tunnusmerkkien katsotaan olevan sekoitettavissa vain, jos ne tarkoittavat samoja tai samankaltaisia tavaralajeja. Lisäksi sekoitettavuuteen voidaan vedota laajalti tunnetun tunnusmerkin hyväksi, jos samankaltaisen tunnusmerkin käyttäminen ilman hyväksyttävää syytä merkitsisi aikaisemman merkin erottamiskyvyn ja maineen epäoikeudenmukaista hyväksikäyttöä tai olisi haitaksi aikaisemman merkin erottamiskyvylle/maineelle. Vastaavasti EUT on käytännössään katsonut laajalti tunnettujen tavaramerkkien tavaramerkkidirektiivin (5 artiklan 2 kohta) mukaisen sekoitettavuuden osalta riittäväksi, että kohdeyleisö yhdistää merkin ja laajalti tunnetun tavaramerkin toisiinsa. KäO oli arvioinut tavaramerkkien samankaltaisuutta tavaramerkkien antaman kokonaisvaikutelman perusteella. KäO oli katsonut, että kokonaisuutena arvioiden tavaramerkit BeautyChannel ja CHANEL eroavat visuaalisesti, foneettisesti ja käsitteellisesti siinä määrin toisistaan, ettei niiden voida katsoa olevan sekoitettavissa toisiinsa eikä tavanomaisesti valistunut sekä kohtuullisen tarkkaavainen ja huolellinen suomalainen keskivertokuluttaja yhdistä tavaramerkkejä toisiinsa. Chanel valitti päätöksestä HO:een. Asiassa oli riidatonta, että tavaramerkki CHANEL on tavaramerkkilain 6 §:n ja tavaramerkkidirektiivin 5 artiklan 2 kohdassa tarkoitetuin tavoin laajalti tunnettu. Tavaramerkkidirektiivin mukaisesti loukkauksen olemassa olemiseksi ei edellytetä, että on olemassa sekaannusvaara. Samankaltaisuuden asteen osalta on riittävää, että relevantti kohdeyleisö yhdistää laajalti tunnetun tavaramerkin ja merkin toisiinsa.

Laajalti tunnetun tavaramerkin suojapiiri ulottuu tilanteisiin, joissa tavaramerkin erottamiskyvylle tai maineelle aiheutuisi vahinkoa, tai tavaramerkin erottamiskykyä tai mainetta hyväksikäytettäisiin epäoikeutetusti. HO katsoi, että tavaramerkkien samankaltaisuuden aste on sellainen, että relevantti kohdeyleisö yhdistää Chanelin laajalti tunnetut tavaramerkit ja kyseessä olevat Cen Cei Oy:n tavaramerkit toisiinsa, eikä asiassa ole tullut esille hyväksyttävää syytä käyttää samankaltaisten palveluiden ja tuotteiden tunnusmerkkinä laajalti tunnetun Chanel-merkin kanssa lähes identtistä sanaa Channel. HO myös katsoi, että kyse oli tavaramerkin erottamiskyvyn ja maineen epäoikeutetusta hyväksi käyttämisestä, joten kyseessä oli Chanelin tavaramerkin loukkaus. HO julisti Cen Cei Oy:n tavaramerkit tavaramerkkilain 25 §:n nojalla mitättömiksi ja tavaramerkkilain 41§:n nojalla kaikki BeautyChannel-tunnuksen tai sen muunnelman sisältävän materiaalin poistettavaksi ja tuhottavaksi.

Alempi oikeusaste

Helsingin käräjäoikeus 3 os. 5.4.2011 nro 12807

Asiasanatlaajalti tunnettu, tavaramerkit, tavaramerkkiloukkaus, tunnettuus

Share: