KHO:2004:2897

Instanssin nimiKHO
Instanssin kaupunkiHelsinki
Diaarinumero2017/03/03
Ratkaisun päivämäärä12.11.2004
Tuomion numero2897
Laki, lainkohtaTMerkkiL 14 § 1 mom 6 kohta, 6 § 1 ja 2 mom
Tavaramerkin nimiMAGNUM CLASSIC
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Valio Oy

Tiivistelmä 30.8.2005 / Sanna

Patentti- ja rekisterihallitus oli hylännyt (2000) Valio Oy:n tekemän väitteen ja pitänyt voimassa Unilever N.V. -yhtiölle rekisteröidyn tavaramerkin MAGNUM CLASSIC (kuvio). Valio Oy oli vaatinut rekisteröinnin kumoamista, koska se katsoi kyseisen merkin olevan sekoitettavissa sen omaan tavaramerkkiin CLASSIC. Tavaramerkit on rekisteröity samaan, jäätelöitä koskevaan luokkaan 30.

PRH:n mukaan väitteentekijä ei ollut näyttänyt merkkinsä CLASSIC olevan Suomessa tavaramerkkilain tarkoittamassa mielessä laajalti tunnettu. Se oli kuitenkin käytön kautta saavuttanut erottamiskyvyn ja tullut sellaisenaan rekisteröimiskelpoiseksi. Merkin CLASSIC suoja käsittää PRH:n mukaan vain sanan classic sellaisenaan. Rekisteröinti ei voi siten estää muita käyttämästä kyseistä sanaa omien merkkiensä yhteydessä. Kyseessä olevia merkkejä ei voida pitää kokonaisuutena arvioiden toisiinsa sekoitettavina, vaikka ne koskevat samoja tuotteita.

Valio Oy valitti päätöksestä PRH:n valituslautakuntaan, joka hylkäsi valituksen. Valituslautakunnan mukaan merkin MAGNUM CLASSIC dominoiva ja erottamiskykyinen osa on sana MAGNUM, joka eroaa sekä visuaalisesti, että foneettisestikin sanamerkistä CLASSIC.

Valio Oy valitti edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Se vetosi merkkien sekoitettavuuteen ja oman merkkinsä good-will arvon heikentymiseen, mikäli merkin MAGNUM CLASSIC rekisteröinti hyväksytään.

KHO katsoi, ettei sille esitetyn perusteella ole syytä muuttaa PRH:n valituslautakunnan päätöstä. Näin ollen se hylkäsi valituksen.

Alempi oikeusaste

Patentti- ja rekisterihallitus (rekisterinumero 216550, päätös annettu 1.12.2000), Patentti- ja rekisterihallituksen valituslautakunta (valitus nro 2001/T/031, annettu 26.5.2003)

Asiasanatlaajalti tunnettu, sekoitettavuus, tunnettuus, vakiinnuttaminen

Share: