Tiivistelmä 19.3.2010 / smh
Patentti- ja rekisterihallitus oli hylännyt Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) hakemuksen sanamerkin HOUSE COLLECTION rekisteröinnistä mm. vaatteille, asusteille ja jalkineille luokassa 25 sekä näiden tavaroiden vähittäismyyntipalveluille luokassa 35. Perusteluiden mukaan merkki oli muodostunut vain tekstistä HOUSE COLLECTION, joka ilmaisee kyseisten tavaroiden ja palveluiden lajia, laatua ja käyttötarkoitusta. Siksi merkiltä oli puuttunut erottamiskyky. Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta oli valittanut PRH:n valituslautakuntaan, joka oli hylännyt valituksen ja pysyttänyt päätöksen perusteluineen.
SOK valitti korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO) ja vaati sitä kumoamaan valituslautakunnan päätöksen. Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta esitti, että merkki on tullut Suomessa yleisesti tunnetuksi kyseisten tuotteiden tunnuksena. Näkemystä perusteltiin suurilla myyntiluvuilla, markkinointiaineistolla sekä vakiintumistodistuksilla mm. tavarantoimittajilta ja kilpailijoilta. Myös mainokset valtakunnallisissa ja maakunnallisissa lehdissä sekä S-ryhmän asiakaslehdissä ovat tavoittaneet kuluttajat poikkeuksellisen hyvin koko Suomessa. Tavaramerkkiä on käytetty paljon myös ilman taustaa, eikä sanaparia yleisesti käytetä kuvailevaan tarkoitukseen.
Valituslautakunta katsoi, ettei esitetty näyttö osoita juuri haetunlaista merkkiä käytetyn tässä maassa niin kauan ja laajasti, että se olisi saavuttanut erottamiskyvyn. Lehtimainoksissa merkki on esiintynyt erilaisessa painoasussa kuin haettu merkki.
Korkein hallinto-oikeus totesi, että sanayhdistelmän HOUSE COLLECTION merkitys yrityksen mallistoa tarkoittavana on niin ilmeinen suomalaiselle kuluttajalle, että sitä on pidettävä lajia ja laatua sekä käyttötarkoitusta kuvailevana ja näin sellaisenaan vailla erottamiskykyä olevana.
Arvosteltaessa merkin erottamiskykyä on kiinnitettävä huomiota kaikkiin asianhaaroihin ja erityisesti siihen, kuinka kauan ja miten laajalti merkkiä on käytetty. KHO katsoi, että markkinointiaineisto osoittaa mainonnan saavuttaneen suuren määrän kuluttajia, mutta tavaramerkki HOUSE COLLECTION on esiintynyt aineistossa lähinnä kuviomerkin muodossa eli erilaisena kuin haettu sanamerkki. Myös esitetyt vakiintumistodistukset ovat oletettavasti viitanneet tähän kuviomerkkiin.
Tavaramerkin voimakkaan kuvailevan luonteen vuoksi KHO ei pitänyt esitettyä käyttönäyttöä riittävänä osoituksena erottamiskyvyn saavuttamisesta.
Näillä perusteilla korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituksen.