KHO 7.10.2008 nro 2498

Instanssin nimiKHO
Instanssin kaupunkiHelsinki
Diaarinumero2252/03/07
Ratkaisun päivämäärä7.10.2008
Tuomion numero2498
Laki, lainkohtaTavaramerkkilaki 13 §
Tavaramerkin nimiHOUSE COLLECTION
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Tiivistelmä 19.3.2010 / smh

Patentti- ja rekisterihallitus oli hylännyt Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) hakemuksen sanamerkin HOUSE COLLECTION rekisteröinnistä mm. vaatteille, asusteille ja jalkineille luokassa 25 sekä näiden tavaroiden vähittäismyyntipalveluille luokassa 35. Perusteluiden mukaan merkki oli muodostunut vain tekstistä HOUSE COLLECTION, joka ilmaisee kyseisten tavaroiden ja palveluiden lajia, laatua ja käyttötarkoitusta. Siksi merkiltä oli puuttunut erottamiskyky. Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta oli valittanut PRH:n valituslautakuntaan, joka oli hylännyt valituksen ja pysyttänyt päätöksen perusteluineen.

SOK valitti korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO) ja vaati sitä kumoamaan valituslautakunnan päätöksen. Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta esitti, että merkki on tullut Suomessa yleisesti tunnetuksi kyseisten tuotteiden tunnuksena. Näkemystä perusteltiin suurilla myyntiluvuilla, markkinointiaineistolla sekä vakiintumistodistuksilla mm. tavarantoimittajilta ja kilpailijoilta. Myös mainokset valtakunnallisissa ja maakunnallisissa lehdissä sekä S-ryhmän asiakaslehdissä ovat tavoittaneet kuluttajat poikkeuksellisen hyvin koko Suomessa. Tavaramerkkiä on käytetty paljon myös ilman taustaa, eikä sanaparia yleisesti käytetä kuvailevaan tarkoitukseen.

Valituslautakunta katsoi, ettei esitetty näyttö osoita juuri haetunlaista merkkiä käytetyn tässä maassa niin kauan ja laajasti, että se olisi saavuttanut erottamiskyvyn. Lehtimainoksissa merkki on esiintynyt erilaisessa painoasussa kuin haettu merkki.

Korkein hallinto-oikeus totesi, että sanayhdistelmän HOUSE COLLECTION merkitys yrityksen mallistoa tarkoittavana on niin ilmeinen suomalaiselle kuluttajalle, että sitä on pidettävä lajia ja laatua sekä käyttötarkoitusta kuvailevana ja näin sellaisenaan vailla erottamiskykyä olevana.

Arvosteltaessa merkin erottamiskykyä on kiinnitettävä huomiota kaikkiin asianhaaroihin ja erityisesti siihen, kuinka kauan ja miten laajalti merkkiä on käytetty. KHO katsoi, että markkinointiaineisto osoittaa mainonnan saavuttaneen suuren määrän kuluttajia, mutta tavaramerkki HOUSE COLLECTION on esiintynyt aineistossa lähinnä kuviomerkin muodossa eli erilaisena kuin haettu sanamerkki. Myös esitetyt vakiintumistodistukset ovat oletettavasti viitanneet tähän kuviomerkkiin.

Tavaramerkin voimakkaan kuvailevan luonteen vuoksi KHO ei pitänyt esitettyä käyttönäyttöä riittävänä osoituksena erottamiskyvyn saavuttamisesta.

Näillä perusteilla korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituksen.

Alempi oikeusaste

PRH:n valituslautakunta, päätös 15.5.2007 valitus nro 2004/T/226

Ratkaisun lainvoimaisuusLainvoimainen
Asiasanaterottamiskyky, kuvailevuus, rekisteröinti, vakiinnuttaminen

Share: