KHO 23.3.2009 nro 719

Instanssin nimiKHO
Instanssin kaupunkiHelsinki
Diaarinumero1568/03/07
Ratkaisun päivämäärä23.3.2009
Tuomion numero719
Laki, lainkohtaTavaramerkkilaki 6 §, 14 §,Tavaramerkkidirektiivi art. 4
Tavaramerkin nimiVILA CLOTHES
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Aktieselsabet av 21. november 2001

Tiivistelmä 31.3.2010 / smh

Aktieselskabet af 21. november 2001 (jäljempänä A) oli hakenut luokassa 25 rekisteröintiä tavaramerkille VILA CLOTHES mm. jakuille, puvuille ja mekoille. PRH oli Fila Luxembourg S.A.R.L.:n väitteestä kumonnut rekisteröinnin (2004). Merkki oli sekoitettavissa väitteentekijän sanamerkkiin FILA ja kolmeen FILA kuviomerkkiin. Haetun merkin CLOTHES-osa oli kuvaileva, ja sanat VILA ja FILA foneettisesti lähes identtiset.

A oli valittanut valituslautakuntaan, joka oli hylännyt valituksen ja pysyttänyt PRH:n päätöksen perusteluineen.

A valitti korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja vaati, että se kumoaa valituslautakunnan
päätöksen. A:n mukaan on vertailtava merkkien kokonaisuuksia, jolloin ne eivät ole sekoitettavissa visuaalisesti eivätkä foneettisesti. Dominantit osat VILA ja FILA ovat itsessäänkin tarpeeksi erilaisia. Ensimmäiset kirjaimet ovat foneettisesti erilaisia, eikä niillä visuaalisesti ole mitään yhdennäköisyyttä. Kohderyhmä muodostuu harkitsevista muodin kuluttajista ja tuotteet myydään yksinomaan yrityksen omissa liikkeissä. Tanskalainen valitusoikeus on aiemmin todennut, että merkit eivät ole sekoitettavissa, ja ne on molemmat rekisteröity tavaramerkeiksi Ruotsissa.

Valituslautakunta lausui, että merkit koskevat samoja tai samanlaisia tavaroita. Sekoitettavuutta arvioitaessa on keskityttävä dominantteihin sanoihin VILA ja FILA, jotka ovat lähes identtisiä. Ensimmäiset kirjaimet äännetään samankaltaisesti, eikä sanoilla ole mitään erityistä merkitystä, joka erottaisi ne toisistaan. Kyse ei ole asiantuntevalle kohderyhmälle suunnatuista tavaroista, joten arvioinnissa on ajateltava keskivertokuluttajaa, joka ei kiinnitä merkkiin erikoista huomiota.

Fila Luxembourg S.A.R.L. esitti lausunnossaan, että sana CLOTHES ei lisää merkkiin mitään erottamiskykyistä ja dominantit ovat niin foneettisesti kuin visuaalisestikin hyvin samankaltaisia ja siten sekoitettavissa. Vaatteet ovat kulutustavaroita, joita ostetaan usein ja hetken mielijohteesta. FILA on suomessa laajalti tunnettu merkki, jonka tulisi saada vahvaa suojaa.

KHO:n mukaan huomioon on otettava myös Tavaramerkkidirektiivi ja siihen liittyvä oikeuskäytäntö. Merkkien selkeästi dominantit osat ovat sanat VILA ja FILA, jotka ovat lähes identtisiä. Ensimmäisten kirjainten foneettinen ero ei ole selkeä, mutta vaatteissa myös visuaalisilla eroilla on merkitystä. Vaatteet ovat kulutustavaroita, joiden hankintaan ei liity erityistä harkintaa, joten kirjaimet V ja F eivät riitä poistamaan sekaannusvaaraa.

Näillä perusteilla KHO hylkäsi valituksen.

 

Alempi oikeusaste

PRH:n valituslautakunta, päätös 19.3.2007 valitusnro 2004/T/155

Ratkaisun lainvoimaisuusEi tiedossa
Asiasanatlaajalti tunnettu, rekisteröinti, sekoitettavuus

Share: