KHO 26.3.2009 nro 752

Instanssin nimiKHO
Instanssin kaupunkiHelsinki
Diaarinumero1445/03/07
Ratkaisun päivämäärä26.3.2009
Tuomion numero752
Laki, lainkohtaTavaramerkkilaki 13§ ja 14§
Tavaramerkin nimiCOFFEE HOUSE
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Tiivistelmä 1.4.2010 / smh

PRH oli hylännyt (2004) Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) hakemuksen tavaramerkin COFFEE HOUSE rekisteröinnistä hotelli-, kahvila- ja ravintolapalveluille luokassa 43. Merkki ei ollut erottamiskykyinen, eikä näyttö osoittanut sen tulleen sellaiseksi käytön johdosta.

SOK oli valittanut valituslautakuntaan, joka oli hylännyt valituksen (2007) ja pysyttänyt PRH:n päätöksen perusteluineen.

SOK valitti korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja vaati, että päätökset kumotaan. SOK täsmensi hakemuksen koskemaan ainoastaan kahvila- ja ravintolapalveluita ja toimitti 159 todistusta merkin vakiintumisesta SOK:n tunnuksena. Sen mukaan tavaramerkki on tullut tiedotuksen, markkinoinnin ja keskeisten liikepaikkojen kautta tunnetuksi asiakasomistajien ja muidenkin toimijoiden keskuudessa.

Valituslautakunta lausui, että merkki tarkoittaa kahvilaa ja on siten täysin kuvaileva. Esitetty näyttö mainoskäytöstä koskee lähinnä aiemmin rekisteröityä kuviomerkkiä eikä nyt haettua sanamerkkiä. Esitetyistä vakiintumistodistuksista ei käy ilmi, kuinka kauan antaja on merkin tuntenut, joten ne eivät osoita riittävää käyttöaikaa ja -laajuutta erottamiskyvyn saavuttamiseen.

SOK viittasi vastaselityksessään oheistamiinsa todistuksiin, joita antajat olivat täydentäneet. Suurin osa on tuntenut tavaramerkin vuodesta 1997 tai 1998 lähtien. SOK esitti myös, että sanamerkki COFFEE HOUSE on sisältynyt käytettyyn kuviomerkkiin, joten kuviomerkin käyttö on tehnyt myös haettua merkkiä tunnetuksi.

KHOn mukaan haettu merkki on kuvaileva ja tarkoittaa kahvilaa, joten sanayhdistelmä on lähtökohtaisesti pidettävä alalla toimivien elinkeinonharjoittajien vapaassa käytössä. Rekisteröinti edellyttäisi näyttöä poikkeuksellisen laajasta ja pitkäaikaisesta tavaramerkinomaisesta käytöstä. Esitetty mainosaineisto on julkaistu juuri ennen hakemuspäivää tai vasta sen jälkeen, ja vakiintumistodistusten antajat edustavat laajasti harjoitetun liiketoiminnan yhteistyökumppaneita, mutta tunnettuus asiakkaiden joukossa ei tule näkyvästi esille. Ottaen huomioon sanayhdistelmän vahvasti kuvaileva luonne KHO katsoi, ettei selvitys osoita, että merkki olisi tullut käytön kautta erottamiskykyiseksi.
Kuviomerkki, johon SOK oli viitannut, on rekisteröity erottamislausumalla eikä tuota yksinoikeutta sanoihin coffee ja house. Kuviomerkin rekisteröinnin vaikutus ei ulotu aikaan ennen hakemispäivää (2000). Näin sanayhdistelmän COFFEE HOUSE erottamiskykyä ei voida johtaa myöskään kuviotavaramerkin käytöstä.

Näillä perusteilla KHO hylkäsi valituksen.

Alempi oikeusaste

PRH:n valituslautakunta, päätös 5.3.2007 valitusnro 2004/T/224

Ratkaisun lainvoimaisuusEi tiedossa
Asiasanaterottamiskyky, kuvailevuus, rekisteröinti, tunnettuus

Share: