MAO:187/2023

Instanssin nimiMAO
Ratkaisun päivämäärä18.4.2023
Tuomion numero2023/187
Laki, lainkohtaTavaramerkkilaki 11 §, 13 §, 5.2 §
Tavaramerkin nimiSUPPORT your LOCAL Florist #TUEPAIKALLISTA (kuvio)
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Asia dnro 185/2022 Upmarket Oy, Asia dnro 292/2022 Suomen Kukkakauppiasliitto r.y:n Helsingin piiri ry
Osapuolet, vastaaja(t)Asia dnro 185/2022 Suomen Kukkakauppiasliitto r.y:n Helsingin piiri ry, Asia dnro 292/2022 Upmarket Oy

Asiassa oli kyse tavaramerkin mitätöinnistä ja tavaramerkkiloukkauksen arvioinnista.

Upmarket Oy (jäljempänä Upmarket) vaati markkinaoikeutta (MAO) vahvistamaan, että Suomen Kukkakauppiasliitto ry:n Helsingin piirin ry (jäljempänä Suomen Kukkakauppiasliitto) loukkaa Upmarketin tavaramerkkiä numero 260416 ’support your local’ käyttämällä kuviomerkkiä SUPPORT your LOCAL Florist #TUEPAIKALLISTA (kuvio) myymissään tavaroissa sekä käyttämällä tunnusta ’Support your local Florist’ tavaroidensa myynnissä ja markkinoinnissa. Toiseksi Upmarket vaati, että MAO kieltää Suomen Kukkakauppiasliittoa jatkamasta loukkausta, määrää kaikki toimijan hallussa olevat tavarat hävitettäväksi, määrää tunnukset poistettavaksi kaikista markkinointi- ja mainontamateriaaleista sekä julistaa vastaajan tavaramerkin kokonaisuudessaan mitättömäksi. Kolmanneksi Upmarket vaati, että MAO velvoittaa Suomen Kukkakauppiasliiton suorittamaan hyvitystä tavaramerkkiloukkauksesta ja korvaamaan Upmarketin oikeudenkäyntikulut viivästyskorkoineen.

Suomen Kukkakauppiasliitto vaati, että MAO hylkää Upmarketin valituksen ja määrää Upmarketin korvaamaan oikeudenkäyntikulut viivästyskorkoineen. Suomen Kukkakauppiasliiton mukaan se ei ole loukannut Upmarketin tavaramerkkiä, sillä vertailtavien tavaramerkkien välillä ei ole sekaannusvaaraa. Tästä johtuen Upmarketin vaatimukset koskien tavaramerkin käytön lopettamista, tuotteiden tuhoamista, hyvitystä ja rekisteröinnin mitätöimistä ovat perusteettomia.

Lisäksi Suomen Kukkakauppiasliitto vaati vastakanteella, että MAO julistaa Upmarketin tavaramerkin mitättömäksi tavaraluokkien 16 ja 25 osalta, sillä sanamerkki ei ole ollut erottamiskykyinen tavaramerkin rekisteröintihetkellä, koska se kuvailee tavaroiden laatua ja alkuperää se on arkipäiväinen ja laajasti eri yhteyksissä käytetty.

Upmarket vaati, että MAO hylkää vastakanteen, sillä ’support your local’ sanamerkki on ollut erottamiskykyinen rekisteröinnin hakemishetkellä. Joka tapauksessa tavaramerkki on saavuttanut erottamiskyvyn sen laajan ja pitkäaikaisen käytön johdosta selvästi ennen vastakanteen vireille tuloa.

Asiassa MAO käsitteli ensin Suomen Kukkakauppiasliiton mitätöintivaatimuksen, jonka mukaan Upmarketin tavaramerkki tulee mitätöidä puuttuvan erottamiskyvyn vuoksi. Tämän osalta MAO arvioi ensin tavaramerkin itsenäistä erottamiskykyä eli sitä, onko tavaramerkki ollut erottamiskykyinen tavaramerkin rekisteröintihetkellä. MAO nosti esille, että tavaramerkin erottamiskykyä koskevassa arvioinnissa tulee ottaa huomioon sekä rekisteröinnin kattamat tavarat että se, miten tavaroiden kohdeyleisö ymmärtää merkin. Kokonaisarvioinnin perusteella MAO totesi, ettei Upmarketin tavaramerkki ole omaperäinen, edellytä tulkintaa, sisällä sanaleikkiä tai saa kohdeyleisössä aikaan ajatusprosessia. Sanamerkillä ei ole myöskään myyntiä edistävää merkitystä. Täten sanamerkki ei ollut merkin rekisteröintihetkellä erottamiskykyinen minkään luokkiin 16 ja 25 sisältyvien tavaroiden osalta.

Toiseksi MAO arvioi, onko Upmarketin tavaramerkki tullut erottamiskykyiseksi käytön kautta. Tavaramerkin käytöstä esitetyn näytön perusteella MAO katsoi, ettei Upmarket ollut saattanut todennäköiseksi, että tavaraluokan 16 kohderyhmä tai merkittävä osa siitä tunnistaisi tavaramerkin ’support your local’ kaupallista alkuperää ilmentäväksi merkiksi. Sen sijaan tavaraluokkaan 25 kuuluvien tavaroiden osalta MAO totesi, että Upmarketin tavaramerkki oli saavuttanut vähimmäiserottamiskyvyn vaatteiden osalta. Muiden luokkaan 25 kuuluvien tavaroiden, kuten päähineiden ja jalkineiden, osalta tavaramerkki ei ollut tullut käytön kautta erottamiskykyiseksi. Edellä esitetyin perustein MAO totesi, että Upmarketin tavaramerkki on mitätöitävä luokan 16 tavaroiden osalta kokonaisuudessaan ja luokan 25 osalta muiden kuin vaatteiden osalta.

Tavaramerkkiloukkausta koskevan väitteen osalta MAO arvioi, aiheuttaako Suomen Kukkakauppiasliiton käyttämä tunnus ’Support your local Florist’ ja tavaramerkki numero 281913 SUPPORT your LOCAL Florist #TUEPAIKALLISTA (kuvio) sekaannusvaaran Upmarketin aikaisempaan tavaramerkkiin ’support your local’.

Upmarketin tavaramerkin osittaisen mitätöinnin vuoksi MAO arvioi sekaannusvaaran olemassaoloa ainoastaan luokkaan 25 kuuluvien vaatteiden osalta. Vertailtatuaan merkkien kattamia tavaroita MAO totesi, että tavarat ovat luonteensa, käyttötarkoituksensa, täydentävän luonteensa, jakelukanaviensa ja tavanomaisen alkuperänsä perusteella vahvasti samankaltaisia.

Merkkien samankaltaisuutta koskevan kokonaisarvioinnin tulee perustua tavaramerkeistä syntyvään kokonaisvaikutelmaan, ja siinä on otettava huomioon erityisesti tavaramerkkien erottavat ja hallitsevat osat. MAO katsoi, että Suomen Kukkakauppiasliiton tavaramerkin erottamiskykyisimpänä osana on pidettävä merkin kuvio-osaa ja sanaa ’florist’. Sijoittelunsa ja kokonsa perusteella merkin hallitsevimmiksi osiksi on katsottava merkin mainitun kuvio-osan lisäksi myös teksti ”support your local florist”, josta etenkin sanojen ”support” ja ”florist” on katsottava niiden koon ja sijainnin perusteella kiinnittävän kohdeyleisön huomion. Suomen Kukkakauppiasliiton käyttämän sanatunnuksen ’Support your local Florist’ erottamiskykyisenä osana on pidettävä sanaa ’florist’. Sen sijaan Upmarketin tavaramerkistä ei ole erotettavissa erottamiskykyistä tai hallitsevaa osaa.

Vertailtavien merkkien samankaltaisuutta puolsi MAO:n mukaan se, että Upmarketin sanamerkki ’support your local’ sisältyy sellaisenaan molempiin Suomen Kukkakauppiasliiton merkkien alkuosaan, joihin kohdeyleisö kiinnittää yleisesti ottaen enemmän huomiota kuin merkin loppuosaan. Toisaalta samankaltaisuutta vähentää kuitenkin se, että merkkien yhtenevä osa ’support your local’ on sellaisenaan erottamiskyvytön luokassa 25. MAO katsoi, että vertailtavia tavaramerkkejä ja tunnuksia on pidettävä ulkoasultaan, lausuntatavaltaan ja merkityssisällöltään vain heikosti samankaltaisina.

Vaikka tavaramerkkien kattamat tavarat ovat samoja tai samankaltaisia, tavaramerkit ovat kuitenkin siinä määrin erilaisia, ettei kohdeyleisö luule, että tavarat ovat peräisin samasta kaupallisesta alkuperästä tai toisissaan sidoksissa olevista tahoista. Edellä esitetyin perustein MAO totesi, ettei Suomen kukkakauppiasliiton tavaramerkki aiheuta sekaannusvaaraa Upmarketin tavaramerkkiin eikä näin ollen luokkaa Upmarketin tavaramerkkioikeuksia. MAO hylkäsi Upmarketin kanteen.

(NN)

Ratkaisun lainvoimaisuusLainvoimainen.
Asiasanatmitättömyysvaatimus, sekoitettavuus, tavaramerkit
Huomautukset

Ratkaisu on luettavissa täältä.

 

Share: