MAO:2008:332

Instanssin nimiMAO
Instanssin kaupunkiHelsinki
Diaarinumero295/07/M1
Ratkaisun päivämäärä19.8.2008
Tuomion numero332
Laki, lainkohtaSopMenL 1 §, 6 §
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Crocs, Inc., Crocs Finland Oy ja Jibbitz, LLC
Osapuolet, vastaaja(t)Mirnet Oy

Tiivistelmä 26.7.2013/AL

Mirnet Oy oli keväästä 2007 lukien tuonut maahan ja markkinoinut verkkosivuillaan www.mirnet.fi Alligator-jalkineita. Mirnetin ilmoituksen mukaan se harjoitti jalkineiden vähittäismyyntiä ainoastaan verkkokaupassaan. Sen lisäksi yhtiö oli vähäisessä määrin myynyt Alligator-jalkineita vähittäisliikkeille.

Crocs, vaati, että markkinaoikeus kieltää Mirnetiä hyvän liiketavan vastaisesti ja sopimattomasti 1) myymästä ja muulla tavoin markkinoimasta Crocsin valmistamiin ja Crocs Finlandin markkinoimiin ja myymiin Beach-, Cayman- ja Georgie-mallistojen Crocs-jalkineisiin ulkomuodoltaan sekoitettavissa olevia jalkineita. 2) Myymästä ja muulla tavoin markkinoimasta Jibbitzin valmistamiin ja Crocs Finlandin markkinoimiin ja myymiin Jibbitz-kenkäkoristeisiin ulkomuodoltaan sekoitettavissa olevia kenkäkoristeita. 3) Käyttämästä markkinoinnissaan luvattomasti hyväksi Crocsin rekisteröimää ja Crocs Finlandin Suomessa käyttämää Crocs-tavaramerkkiä Google AdWords -avainsanana, ja 4) käyttämästä luvattomasti hyväksi Crocsin ja Crocs Finlandin tunnettuutta ja mainetta myymällä tai muulla tavoin markkinoimalla Crocs-jalkineiden kanssa ulkomuodoltaan samankaltaisia jalkineita Alligator-nimellä, Alligator Kids Boots -nimellä tai edellä mainittujen nimien kanssa olennaisesti samankaltaisella nimellä, muulla nimellä tai ilman nimeä.

MAO kielsi Mirnetiä markkinoimasta verkkokauppansa sivustolla edellä tarkoitettuja Crocsin valmistamiin ja Crocs Finlandin markkinoimiin Beach-, Cayman ja Georgie-mallistojen Crocs-jalkineisiin sekoitettavissa olevia jalkineita, ellei niitä markkinoinnissa käytetyin kuvin tai tunnuksin selvästi eroteta Crocs-jalkineista sekä markkinoimasta Jibbitzin valmistamiin ja Crocs Finlandin markkinoimiin Jibbitz-kenkäkoristeisiin ulkomuodoltaan sekoitettavissa olevia kenkäkoristeita. MAO katsoi, että Mirnet oli markkinoinut verkkokauppansa internetsivustolla Crocs-yhtiöiden jalkineiden yksityiskohtaisia jäljitelmiä. Tuotenimen ilmoittaminen verkkosivustolla ei ollut tapauksen olosuhteissa riittävä erottamaan Alligator-jalkineet Crocs-jalkineista. Mirnet ei siten ollut osoittanut estäneensä jalkineiden kaupallista alkuperää koskevan sekaannusvaaran syntymistä. Mirnetin menettely sen markkinoidessa Alligator-jalkineita verkkokauppansa internetsivuilla oli siten ollut omiaan aiheuttamaan sekaannusvaaraa tuotteen kaupallisesta alkuperästä ja menettely oli siten sopimatonta. Muilta osin Mao hylkäsi vaatimukset. Asiassa ei ollut suljettu pois mahdollisuutta, että Googlen hakutulos olisi voinut olla samanlainen johtuen myös jostain Mirnetin käyttämästä muusta avainsanasta kuin sanasta Crocs. MAO katsoi, että kun orjallisen jäljitelmän sekaannusvaara oli markkinoinnissa estettävissä, kieltoa ei ulotettu koskemaan vaatimuskohdan 4 mukaista toimintaa.

Ratkaisun lainvoimaisuusLainvoimainen
Asiasanathyvä tapa, jäljittely, markkinaoikeus, markkinointi

Share: