MAO:2011:32

Instanssin nimiMAO
Instanssin kaupunkiHelsinki
Diaarinumero9/10/M1
Ratkaisun päivämäärä25.1.2011
Tuomion numero32
Laki, lainkohtaSopMenL 2a §, 6 §
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Expert ASA Oy ja Expert Finland Oy
Osapuolet, vastaaja(t)Verkkokauppa.com Oy

Tiivistelmä 12.7.2013/ AL

Verkkokauppa.com aloitti 5.12.2009 MTV3-kanavalla valtakunnallisen mainoskampanjan niin sanottuun parhaaseen katseluaikaan. TV-mainoksesta on esitetty neljää versiota, joissa ainoastaan mainostettu tuote on vaihtunut. Verkkokauppa.comin internetsivuilla on ollut myös linkki YouTube-internetsivustoon, jossa on ollut mahdollista nähdä nämä mainokset. Mainoksissa kuvataan tilanne, jossa kodinkoneliikkeessä kaksi miesmyyjää roikottavat kolmatta miestä jaloista pyrkien tyhjentämään tämän taskut. Samanaikaisesti ruutuun ilmestyy teksti ”Ryöstetäänkö sinut kodinkoneliikkeessä?”. Myöhemmin mainoksissa esitetään tietystä tuotteesta rinnakkain Expertin hinta ja Verkkokauppa.comin hinta. Mainosten lopussa on teksti ”Verkkokauppa.com – Todennäköisesti aina halvempi” logon muodossa. Tämän tekstin myös lukee miesääni. Verkkokaupalla on ollut vastaavanlaiset mainokset myös radiossa ja internetissä. Expert vaati, että markkinaoikeus kieltää Verkkokauppaa markkinoimasta näin tuotteitaan.

Markkinaoikeus kielsi Verkkokauppaa jatkamasta tai uudistamasta tuotteidensa markkinoinnissa menettelyä, jossa viitataan asiakkaan huijaamiseen tai ryöstämiseen, esitetään toteennäyttämättömästi, että Verkkokauppa on halvin tai käytetään vertailukelvottomia hintatietoja taikka käyttämästä lausetta ”Todennäköisesti aina halvempi”. Markkinaoikeus katsoi, että Verkkokauppa.com ei ollut näyttänyt esittämiään väitteitä toteen vaaditulla tavalla. Markkinaoikeus hylkäsi hakemuksen muilta osin.

Ratkaisun lainvoimaisuusLainvoimainen
Asiasanatmarkkinaoikeus

Share: