MAO:2011:602

Instanssin nimiMAO
Instanssin kaupunkiHelsinki
Diaarinumero360/10/M1
Ratkaisun päivämäärä22.12.2011
Tuomion numero602
Laki, lainkohtaSopMenL 2 §
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Clewer Markkinointi Oy
Osapuolet, vastaaja(t)Ecolator Finland Oy

Tiivistelmä 12.7.2013/ AL

Ecolator Finland on markkinoinut talousjäteveden puhdistukseen tarkoitettuja pienpuhdistamoita. Clewer Markkinointi vaati, että markkinaoikeus kieltää Ecolator Finlandia harjoittamasta, jatkamasta ja uudistamasta hyvän liiketavan vastaista ja sopimatonta menettelyä, jossa 1) käytetään totuudenvastaisia ja harhaanjohtavia ilmaisuja, joiden mukaan Ecolatorin pienet jätevedenpuhdistamot täyttäisivät sellaisenaan ”kirkkaasti/reilusti/testatusti/tutkitusti” haja-asutusalueiden talousjätevesien puhdistamiseen velvoittavissa säädöksissä asetetut vaatimukset. 2) Käytetään totuudenvastaisia ja harhaanjohtavia ilmaisuja, joiden mukaan CE–testauksen perusteella Ecolatorin pienet jätevedenpuhdistamot omaisivat erinomaiset puhdistustulokset ja täyttäisivät haja-asutusalueiden talousjätevesien puhdistamiseen velvoittavissa säädöksissä asetetut vaatimukset. Lisäksi vastaajan tulisi esittää internetsivuillaan asiassa annettavan päätöksen sisältö ja omalla kustannuksellaan julkaistava neljässä valtakunnallisesti leviävässä sanoma- tai aikakauslehdessä asiassa annettava päätös.

Markkinaoikeus hylkäsi Clewer markkinoinnin hakemuksen. Ecolator oli perustanut markkinointinsa sellaiseen laintulkintaan, joka on yhteiskunnassa vallitseva. Ecolatorin markkinointiväitteiden tueksi vetoama arvio siitä, että painepuhdistamo täyttää vaatimukset, on riittävä osoittamaan, että markkinoinnissa esitetyt ilmaisut ovat totuudenmukaisia. Markkinoinnissa ei siten käytetty totuudenvastaisia ja harhaanjohtavia ilmaisuja.

Ratkaisun lainvoimaisuusLainvoimainen
Asiasanatmarkkinaoikeus

Share: