MAO:2012:369

Instanssin nimiMAO
Instanssin kaupunkiHelsinki
Diaarinumero277/11/M1
Ratkaisun päivämäärä7.11.2012
Tuomion numero369
Laki, lainkohtaSopMenL 2a §, 6 §
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Turbotekniikka Oy
Osapuolet, vastaaja(t)X

Tiivistelmä 10.7.2013/ AL

Turbotekniikka vaati, että markkinaoikeus kieltää X:ää käyttämästä markkinoinnissaan hyvän liiketavan vastaisia ja hakijan kannalta sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa ilmentäviä sekä totuudenvastaisia ja harhaanjohtavia ilmaisuja.

1. ”alkuperäinen tehdaskunnostettu turbo”, ”tehdaskunnostettu alkuperäinen turbo” ja ”tehdaskunnostettu” sekä näiden kaikkia erilaisia käyttömuotoja;

2. ”Merkkiliikkeiden valikoimissa samat alkuperäiset kunnostetut Garrett-turboahtimet maksavat 1400–1600 euroa” sekä kaikkia ilmaisuja, joiden mukaan merkkiliikkeet myyvät samoja alkuperäisiä tehdaskunnostettuja Garrett-turboahtimia kuin vastaaja;

3. ”Tehdaskunnostettuja turboja 12 kk takuulla”, ”Uusilla osilla tehdaskunnostetuille turboille myönnetään sama 12 kk takuu kuin täysin uudelle”, ja ”Kaikilla turboahtimillamme, uusilla ja alkuperäisillä kunnostetuilla takuu 12 kk” sekä kaikkia ilmaisuja, joissa ei nimenomaisesti yksilöidä, että vastaajalta ostettaville tuotteille takuun myöntää X yksityishenkilönä tai omistamiensa yhtiöiden puolesta; sekä

4. ilmaisuja, joiden mukaan X tai hänen edustamansa yritykset myyvät alkuperäisiä tehdaskunnostettuja Garrett-, IHI-, Schwitzer-, tai Mitsubishi-turboahtimia, jotka täyttävät samat laatustandardit kuin mainitut alkuperäiset turboahtimet.

Markkinaoikeus kielsi X:ää käyttämästä markkinoinnissaan tuotteidensa alkuperää ja niille myönnettävää takuuta koskevia ilmaisuja, jotka saavat aikaan vaikutelman, että markkinoidut tuotteet olisivat alkuperäisvalmistajien tai niiden valtuuttamien tahojen kunnostamia. Markkinaoikeus kielsi myös käyttämästä markkinoinnissa toteennäyttämättömästi ilmaisuja, joiden mukaan X:n markkinoimat tuotteet vastaavat laadultaan vähintään alkuperäisten turboahdinvalmistajien uusien turboahtimien laatua. X:n markkinointi on ollut omiaan vaikuttamaan hakijan markkinoimien turboahtimien kysyntään ja jo sen vuoksi aiheuttamaan vahinkoa hakijalle.

Ratkaisun lainvoimaisuusLainvoimainen
Asiasanatmarkkinaoikeus

Share: