MAO:327/18

Instanssin nimiMAO
Diaarinumero2017/536
Ratkaisun päivämäärä14.6.2018
Tuomion numero327
Laki, lainkohtaSähköisen viestinnän palveluista annetun lain 166 §:n 2 momentin 1 kohta
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Puuharyhmä Oyj
Osapuolet, vastaaja(t)A

Tapauksessa oli kyse siitä, että verkkotunnus serenaski.fi merkittiin käyttäjälleen A:lle. Aikaisemmin tunnus oli ollut Puuharyhmä Oyj:n käytössä, mutta he eivät olleet uudistaneet verkkotunnusta. Puuharyhmä Oyj oli vaatinut Viestintävirastolta kyseisen verkkotunnuksen merkitsemistä käyttöönsä ja perustanut vaatimuksensa tavaramerkkeihin Serena Ski ja Serena (kansallinen tavaramerkki numero 105996) ja suojattuun nimeen ”Serena” (Y-tunnus 0564528-9). Viestintävirasto hylkäsi hakemuksen.

Puuharyhmä Oyj vaati, että markkinaoikeus kumoaisi valituksenalaisen päätöksen ja määräisi verkkotunnuksen merkittäväksi sen käyttöön.

Markkinaoikeus totesi, että asiassa ei oltu esitetty eikä ollut muutoinkaan ilmennyt, että valittajan viittamassa verkkotunnuksen poistamisessa ja merkitsemisessä myöhemmin A:n käyttöön ei olisi toimittu sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 169 §:n 2 ja 5 momentissa säädetyllä tavalla. Asiassa oli siten kysymys siitä, oliko verkkotunnus sen merkitsemishetkellä lain 166 §:n 2 momentissa säädetyllä tavalla vastannut tai muistuttanut valittajan suojattua nimeä tai merkkiä.

Asiassa esitetyn selvityksen perusteella valittajalla oli ollut verkkotunnuksen merkitsemishetkellä rekisteröity kansallinen tavaramerkki numero 105996 Serena. Valittajalla ei ollut verkkotunnusta serenaski.fi vastaavaa rekisteröityä suojattua nimeä tai merkkiä, mutta valittaja oli esittänyt merkin Serena Ski vakiintuneen.

Markkinaoikeus arvioi ensin, muistuttiko verkkotunnus sähköisen viestinnän palveluista annetun lain mukaisesti valittajan suojattua merkkiä Serena, ja jos näin on, oliko verkkotunnus merkitty ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa. Markkinaoikeus arvioi tarvittaessa sen jälkeen asiaa valittajan aputoiminimen Espoon Matkailukeskus Serena ja merkin Serena Ski väitetyn vakiintumisen perusteella.

Verkkotunnus serenaski.fi koostui valittajan edellä mainitusta rekisteröidystä tavaramerkistä Serena ja sanasta ”ski”. Verkkotunnusta oli markkinaoikeuden mukaan pidettävä verkkotunnuslain esitöissä tarkoitetulla tavalla todetusta tavaramerkistä Serena johdettuna ja sitä muistuttavana. Asiassa oli näin ollen arvioitava sitä, oliko verkkotunnus merkitty ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa.

Markkinaoikeus totesi, että osoitukseksi verkkotunnuksen haltijan ilmeisestä hyötymistarkoituksesta ei riitä yksin tosiasiallinen hyötyminen verkkotunnuksesta. Sen arviointi, oliko verkkotunnuksen merkitsijän subjektiivinen tarkoitus ollut hyötyä toisen suojatusta nimestä tai merkistä, perustuu markkinaoikeuden mukaan olosuhteita koskevaan kokonaisharkintaan kussakin yksittäisessä tapauksessa. Hyötymistarkoituksen ei ollut markkinaoikeuden mukaan puolestaan katsottava edellyttävän sitä, että toisen suojatulla nimellä tai merkillä olisi välttämättä erityistä mainetta ja tunnettuutta eli goodwill-arvoa.

Markkinaoikeuden mukaan A:n verkkotunnusta serenaski.fi vastaavalla verkkosivustolla oli ainakin jonkin aikaa ollut Puuharyhmä Oyj:n verkkosivustolta peräisin olevan ainakin graafisen aineiston lisäksi kolme niin sanottua mainosbanneria. A oli Viestintäviraston selvityspyyntöön vastatessaan todennut, että ”sivustolle epähuomiossa päätynyt vanha html koodi sisältöineen on poistettu heti kun asia on huomattu”.

Markkinaoikeus katsoi jääneen selvittämättä, miten aiemmin käytössä olleen valittajan verkkosivuston sisältö voisi ”päätyä epähuomiossa” vastaajan uuden verkkosivuston sisällöksi, jos tarkoituksena on tosiasiassa ollut perustaa uusi ja aiemmasta riippumaton verkkosivusto. Tähän nähden A:n verkkotunnuksen merkitsemistarkoituksesta ja siihen liittyen ”Seren Aski” verkkosivuston perustamisesta esittämää ei markkinaoikeuden mukaan voitu pitää uskottavana. Käsillä olevan poistetun verkkotunnuksen merkitsemisellä ja todetun uuden verkkosivuston perustamisella oli katsottava olleen keskeisenä pyrkimyksenä hyödyntää valittajan suojattua tavaramerkkiä Serena muistuttavaa verkkotunnusta serenaski.fi ja tätä vastaavaa aiempaa verkkosivustoa sekä muilla verkkosivustoilla ja hakukoneissa verkkotunnukseen serenaski.fi viittaavia linkkejä ja muita yhteyksiä.

Markkinaoikeus katsoi, että verkkotunnus serenaski.fi oli kokonaisuutena arvioituna hankittu ilmeisessä hyötymistarkoituksessa ja näin ollen se kumosi Viestintäviraston päätöksen.

(EH)

Alempi oikeusaste

Viestintäviraston päätös 30.6.2017 asiassa dnro 1218/522/2016.

Ratkaisun lainvoimaisuusEi tiedossa.
Asiasanataputoiminimi, vakiinnuttaminen, verkkotunnukset
Huomautukset

Ratkaisu luettavissa täältä.

Share: