PRH-VL:2012:2010043

Instanssin nimiPRH-VL
Diaarinumero2010/T/043
Ratkaisun päivämäärä3.12.2012
Tuomion numero2010043
Tavaramerkin nimiBEAUTYCHANNEL
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Chanel (Ranska)
Osapuolet, vastaaja(t)CenCei Oy

Patentti- ja rekisterihallitus hylkäsi Chanelin CenCei Oy:n rekisteröityä tavaramerkkiä nro 242134 BeautyChannel vastaan tekemän väitteen. Kyseinen tavaramerkki oli rekisteröity luokkien 3 (valkaisutuotteet ja muut vaatteiden pesussa käytettävät aineet; puhdistus-, kiillotus-, tahranpoisto- ja hiontavalmisteet; saippuat; hajuvedet, eteeriset öljyt, kosmeettiset tuotteet, hiusvedet; hampaidenpuhdistusaineet), 5 (Farmaseuttiset ja eläinlääkinnälliset tuotteet; terveydenhoitotuotteet lääkinnälliseen käyttöön, vauvanruoat; laastarit, sidontatarvikkeet; hampaiden täyte- ja jäljennösaineet; desinfiointiaineet; tuhoeläinten ja syöpäläisten hävitysvalmisteet; sieni- ja rikkaruohomyrkyt) ja 21 (Talous- ja keittiövälineet ja –astiat; kammat ja pesusienet; harjat (paitsi siveltimet); harjanvalmistusaineet; puhdistukseen käytettävät tarvikkeet; teräsvilla; raakalasi ja lasi puolivalmisteena (paitsi rakennuslasi); lasitavarat, posliini ja keramiikka, jotka eivät sisälly muihin luokkiin) tavaroille. Väitteentekijän kansainvälinen rekisteröinti nro 318753 CHANEL on rekisteröity samoja tai samankaltaisia tavaroita varten luokissa 3 ja 21 kuin rekisteröity tavaramerkki nro 242134 BeautyChannel. Väitteentekijän merkki ei sisältynyt kokonaan nyt rekisteröityyn merkkiin. Myös merkin ja merkinosan merkityssisältö oli eri: Chanel on myös sukunimi ja Channel taas tarkoittaa kanavaa. Lisäksi ne erosivat foneettisesti, sillä Chanel lausutaan ranskalaisittain ja Channel englantilaisittain. Merkit eivät siten kokonaisuutena arvioiden olleet sekoitettavissa toisiinsa. Merkin Chanel ei oltu näytetty olleen laajalti tunnettu, eikä niiden joka tapauksessa voitu tälläkään perusteella katsoa olevan sekoitettavissa.

PRH:n valituslautakunta kumosi PRH:n päätöksen ja palautti asian PRH:lle tavaramerkin BeautyChannel rekisteröinnin kumoamiseksi luokissa 3 ja 21. Valituslautakunta totesi, että valittajan tavaramerkki CHANEL ei ollut kyseessä olevia tavaroita varten kuvaileva vaan erottamiskykyinen, ja oli lisäksi pitkäaikaisen ja vakiintuneen käytön perusteella muodostunut luokan 3 tavaroille tunnetuksi merkiksi ja nautti siten vahvaa suojaa erityisesti luokan 3 tavaroille. Merkkikokonaisuudessa BeautyChannel sana beauty ymmärretään tavaroita kuvailevana sanana, jota käytetään usein luokkien 21 ja 3 merkeissä, ja channel taas on kokonaisuuden erottamiskykyinen ja hallitseva osa. Arviointi painottui siten sanojen chanel ja channel välille, jotka olivat visuaalisesti arvioiden varsin samanlaisia. Myös foneettisesti sanat saattavat kuulostaa samanlaisilta keskivertosuomalaisen lausumana. Kun vain sanalla channel on merkityssisältö, ei merkkejä voinut pitää merkityseroihin perustuvin muistikuvin erillään. Lisäksi merkkien tavarat olivat identtisiä tai samankaltaisia. Merkit olivat siten sekoitettavissa keskenään.

(STY AIPPI Uutiset)

Ratkaisun lainvoimaisuusEi tiedossa.
Asiasanatlaajalti tunnettu, sekoitettavuus, tavaramerkit

Share: