Tavaramerkkien ja brändäyksen yhdistäminen
MODUULI 1
Osa 1
TAVARAMERKKIEN JA BRÄNDÄYKSEN YHDISTÄMINEN
8. – 9.9.2015
Moduulin ensimmäisessä osassa keskitytään tavaramerkkien ja brändäyksen perusteisiin. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle, kun uutta brändiä aletaan luomaan yrityksessä? Seminaarissa kerrotaan, miten ja miksi tavaramerkit pitää yrityksessä yhdistää ja miten niiden yhdistämisen avulla saavutetaan paras mahdollinen tuotto. Samalla tutustutaan myös brändin suojaamiseen ja opitaan muodostamaan kannattava tavaramerkkisalkku ja brändiportfolio.
8.9.2015 TAVARAMERKIN PERUSTEET
klo 9.00 – 16.00
Ensimmäisenä päivänä tutustutaan tavaramerkkiin ja opitaan, kuinka yritykselle rakennetaan vahva, puolustuskykyinen sekä kustannustehokas tavaramerkkiportfoliostrategia.
8.30 – 9.00 Ilmoittautuminen ja aamiainen
09.00 – 9.15 Kurssin avaus
Tavaramerkkiasiantuntija Taru Kallio-Nyholm, IPR University Center
9.15 – 10.45 Tavaramerkin perusteet osa 1
- Alkuvaiheen tavaramerkkistrategia
- Mikä on tavaramerkki ja miten se luodaan?
- Hyvän tavaramerkin valitseminen, nimisuunnittelu
- Mitä tarkoitetaan erottamiskykyisyydellä ja sekaannusvaaralla?
- Miten tavaramerkkiä hyödynnetään kaupallisesti?
Legal Counsel Antti Innanen, Dottir Oy
10.45 – 11.00 Kahvitauko
11.00 – 12.00 Tavaramerkin perusteet osa 2
- Missä tavaramerkkiä haetaan?
- Toiminimi ja tavaramerkki
- Merkkityypit
Legal Counsel Antti Innanen, Dottir Oy
12.00 – 13.00 Lounas
13.00 – 14:00 Tavaramerkin suojausstrategian ensiaskeleet osa 1
- Miten ja kuinka tavaramerkkiä kannattaa hakea?
Case esimerkki muuttuvasta strategiasta, miten tuote taikka palvelu voi muuttua ajan kuluessa ja kuinka se vaikuttaa tavaramerkkistrategiaan
Brand protection counsel Kaisu Korpua, Roschier
14.00 – 14.15 Kahvitauko
14.15 – 15.00 Tavaramerkin suojausstrategian ensiaskeleet osa 2
- Tavaramerkkien luokitus
- Miten tehdä hyvä tavaramerkkihakemus
- Tavaramerkin alueellisuus
Brand protection counsel Kaisu Korpua, Roschier
15.00 – 15.45 Case example NOKIA – how to manage in-house trademark portfolio
Trademark & Design Counsel Jeremie Vaquer, Nokia Corporation
15.45 – 16.00 Yhteenveto
Tavaramerkkiasiantuntija Taru Kallio-Nyholm, IPR University Center
9.9.2015 BRÄNDIN PERUSTEET
Klo 9.00 – 13.00
Moduulin toisena päivän selvitetään mikä on brändi. Tämän jälkeen sukelletaan brändäyksen ja brändiportfolion luomisen perusteisiin sekä selvitetään muun muassa, mikä on brändin ja brändäyksen merkitys yritystoiminnassa. Miksi jokaisen yrityksen tulisi luoda omista tuotteistaan ja palveluistaan brändi ja kuinka se tehdään? Seminaarissa opastetaan, kuinka rakennetaan brändiportfolio ja mitä mahtavat tarkoittaa brändihierarkian perusteet.
8.30 – 9.00 Ilmoittautuminen ja aamiainen
9.00 – 10.45 Brändäyksen perusteet
- Mikä on brändi?
- Kuinka luodaan brändi?
- Brändäyksen merkitys yritystoiminnassa
Toimitusjohtaja Jari Taipale, BrandWorxx
10.45 – 11.00 Kahvitauko
11.00 – 12.30 Brändiportfolion ja brändihierarkian luomisen perusteet – Case TeliaSonera
Head of Brand and Consumer Marketing Erna Rusi, TeliaSonera
12.30 Lounas