Tunnista yrityksen aineettomat pääomat
MODUULI 1
Osa 2
TUNNISTA YRITYKSEN OMAT PÄÄOMAT
6. – 7.10.2015
Koulutus opettaa tunnistamaan tavaramerkit ja brändit yrityksen todellisena, rahallisena pääomana. Pohditaan, mitä asioita yrityksen tulee tavaramerkkilainsäädäntöä hyödyntäen suojata ja millä tavoin se tehdään. Puolitoistapäiväisen seminaarin aikana saadaan katsaus mallioikeuteen ja mallisuojausstrategioihin sekä domain-nimiin. Erilaisten yritysesimerkkien avulla avataan muun muassa käsitteet yhteisömalli ja trade dress.
6.10.2015 OIKEAN SUOJAMUODON VALINTA
Klo 9.00 – 16.00
Kuinka valitaan oikea suojamuoto yrityksen tavaramerkeille ja brändeille? Mten tunnistetaan ja suojataan yrityksen brändin eri elementtejä, kuten nimi, logo, slogan tai väri? Kuinka suojataan design, jonka suojaus tapahtuu mallioikeutta, yhteisömallia, trade dress’iä ja tekijänoikeutta hyväksikäyttäen? Seminaarissa selviää myös, miten verkkotunnukset tulee ottaa huomioon brändäyksessä. Näiden lisäksi saadaan päivitys myös alan viimeisimpiin trendeihin, kuten 3D –tulostukseen, graafisen käyttöliittymän (GUI) ja pakkauksen suojaan.
Moduulin tavoitteena on selkeyttää kuulijalleen, kuinka tavaramerkit ja muut IP-oikeudet kulkevat rinnakkain ja kuinka erilaisia suojamuotoja tulee käyttää, jotta saavutetaan paras etu omalle yritykselle.
8.30 – 9.00 Ilmoittautuminen ja aamiainen
9.00 – 10.30 Omien pääomien tunnistaminen ja oikean suojamuodon valinta – Eri tavaramerkkityypit, katsaus mallioikeuteen, yhteisömalliin, trade dress’iin ja tekijänoikeuteen
Lakimies Minna Aalto-Setälä, Kauppakamari
10.30 – 10.45 tauko
10.45 – 12.15 Päivitys mallioikeuden trendeihin viimeaikaisen oikeuskäytännön valossa: 3D -tulostuksen, graafisten käyttöliittymien ja hahmojen suojamahdollisuudet mallioikeuden keinoin
Desing and Trademark Attorney Asta Uhlbäck, Roschier Brands
12.15 – 13.15 Lounas
13.15 – 14.30 Eri suojamuotojen synergiat strategisena välineenä yrityksessä – Käytännön kokemuksia – Case Rovio
Legal Councel Robert Hagelstam, Rovio
14.30 – 14.45 tauko
14.45 – 16. 00 Domain-nimet ja domain-nimistrategiat
IPR-lakimies, eurooppatavaramerkki- ja mallioikeusasiamies Joose Kilpimaa, Kolster Oy
7.10.2015 klo 9.00-13.00 YRITYSESIMERKIT JA YHTEISTYÖ
Klo 9.00 – 13.00
Toisena päivänä käydään case-esimerkkien kautta läpi erilaisia brändityyppejä ja brändiportfolion rakentamista siten, että yrityksen kaikki brändit ovat koottuna loogiseksi kokonaisuudeksi. Samalla tutustutaan siihen, mitä on tavaramerkin ja brändin yhteistyö yrityksen sisällä. Luodaan siis katsaus tavaramerkki- ja bränditiimin yhteistyöhön.
8.30 – 9.00 Ilmoittautuminen ja aamiainen
9.00 – 10.30 How to build a brand portfolio – Case Rovio
- What kind of brands do you build/allow in your brand portfolio and what is the role of these brands in the portfolio?
- What is the process you go through when you start to create a new brand
Chief Brand Officer Blanca Juti, Rovio
10.30 – 10.45 tauko
10.45 – 12.00 Brändityö, brändityypit ja brändiportfolion rakentaminen – Case Avainlippu
Brand manager Reetta Mentu, Suomalaisen Työn Liitto
12.00 – 12.45 Tavaramerkin ja brändin yhteistyö yrityksen sisällä – case examples & best practices
Tavaramerkkiasiantuntija Taru Kallio-Nyholm, IPR University Center
***************
Lue lisää koko Trademark meets Brand – Strategiasta rahaksi koulutuksesta osoitteessa:
http://www.iprinfo.com/koulutus/koulutusohjelmat/TMmeetsBrand/fi_FI/Trademark_meets_brand/
Järjestävä organisaatio
IPR University Center