Suuri brändipäivä
Brändi on yritykselle keskeinen työkalu, jonka avulla se voi kilpailla markkinoilla ja erottua toisten toimijoiden tarjoamista palveluista ja tuotteista myös maailman muuttuessa. Viime vuosina brändinhaltijat ovat kokeneet kriisejä, joihin on ollut vaikea vaikuttaa tai varautua, kuten korona, sota ja sitä seurannut energiakriisi.
Tiukassa tilanteessa hyvin hoidettu brändi auttaa, sillä se liittyy yrityksen arvoihin, identiteettiin ja koko historiaan. Toisin kuin usein luullaan, brändissä ei ole kyse vain markkinoinnista tai visuaalisesta ilmeestä, sillä bränditarinalla on suuri merkitys yrityksen liiketoiminnan ja menestyksen kannalta.
On tärkeää huomioida ja pitää huolta brändin eri elementeistä erityisesti muutostilanteissa, mutta myös hallita brändiä kokonaisuutena silloin, kun kaikki menee hyvin. Olennaista on se, mitä ostaja tuntee ja kokee kuullessaan tai nähdessään brändin. Kyse on viime kädessä asiakkaan kohtaamisesta.
Vuoden 2023 Suuri brändipäivä -tilaisuudessa pureudumme brändiin eri näkökulmista. Tavoitteena on käytännönläheisten esimerkkien avulla kertoa, miksi hoidettu brändi on olennainen tekijä yrityksen menestykselle. Päivän kysymyksiä ovat: Kuinka brändin identiteettiä voi kehittää? Miten brändiä hoidetaan oikeaoppisesti? Miten rakentaa menestyvä brändi? Miksi brändi tulee suojata? Miten brändi toimii muutoksessa? Mitä tulee ottaa huomioon kansainvälisessä brändinhallinnassa?
Puheenvuorojen havainnollisista esimerkeistä voit hankkia osaamista oman brändisi kehittämiseen ja huolenpitoon. Päivän kohokohta on tilaisuuden lopuksi jaettava Vuoden brändi 2023 -palkinto. Sen valinta on tehty kiinnittäen huomiota brändin tarinaan, asiakaskokemukseen, uusiutumiseen, digitaalisuuteen, innovatiivisuuteen, viestintään, brändin suojaukseen sekä siihen, miten brändi näkyy liiketoiminnassa ja miten henkilöstö on sitoutunut brändiin.
Vuoden brändi 2023 finalistit ovat Genelec, Lumene, Niemi ja Siili.
Suuri brändipäivä on suunnattu kaikille yrityksessä toimiville. Tilaisuus sopii parhaiten hallitusammattilaisille, yritysjohdolle, markkinoinnin ammattilaisille, mainos-, media- ja viestintätoimistojen edustajille, brändijohtajille, brändivastaaville, konsulteille, managereille, sijoittajille, lakiasiainjohtajille, lakimiehille, asiamiehille ja muille IPR-osaajille.
OHJELMA
Päivän vetäjänä toimii juontaja, tuottaja Jussi-Pekka Rantanen.
11.30–12.30 Verkostoitumislounas
12.30 Tilaisuuden avaus
Jussi-Pekka Rantanen
Paradoksi: Verohallintoko muka rakastettu brändi?
– Mielikuva Verohallinnosta ennen ja nyt
– Mielikuvan muutoksen ajurit: toimivat palvelut, asiakaslähtöinen asenne ja aito äänensävy
– Emme rakenna brändiämme, vaan inhimillistämme sitä
– Myös viranomainen tarvitsee uudistamista ja jatkuvaa kehittämistä
– Työnantajakuva: haluamme parhaat osaajat
– Otteita työmme tuloksista
Markku Heikura, pääjohtaja, Verohallinto
Lifestylebrändit ja niiden identiteetti
– Miten luoda brändille vahva nimi?
– Miten kehittää brändille identiteetti?
– Lifestylebrändit: Oura, Elo ja Albertine – tarinat brändien takana
Aapo Bovellan, Founding Partner, Proxy.vc
Vuoden brändi -kilpailun finalisti
Baltic Yachts 50 vuotta – ihmiset luksusbrändin takana
– Lyhyt brändihistoria: 50 vuotta veneenrakennusta minuutissa
– Missä olemme tänään
– Miten luodaan luksusbrändi – markkinoinnin erityispiirteet ja kohderyhmä
– Ihmiset, jotka ”tekevät” luksusta
– Luksusmarkkina muutoksessa: kestävä kehitys muuttaa kuluttajakäyttäytymistä
– Tulevaisuuden visioita
Anders Kurtén, toimitusjohtaja, Baltic Yachts Oy Ab
MobilePayn matka Suomen suosituimmaksi mobiilimaksamisen brändiksi
– Uusi kategoria brändin kasvualustana – oppimatka suomalaiseen maksamisen kulttuuriin
– Data auttaa, mutta voi olla myös ristiriitainen matkaopas brändin rakentamiseen
– Brändin vahvuus – miten ja miksi mittaamme sitä MobilePaylla
Päivi Tervo, Head of Marketing and Communications, MobilePay Finland
Vuoden brändi -kilpailun finalisti
14.15–14.45 Kahvitauko
What makes copycats successful? A consumer perspective
– Why does high similarity between a lookalike and an original brand not always lead to higher purchase intention of the lookalike?
– What types of lookalikes tend to be most successful?
– How can we measure product similarity without having to rely on (biased) self-reports?
Femke van Horen, Associate Professor of Marketing, Vrije Universiteit Amsterdam
Vuoden brändi -kilpailun finalisti
Oikeaoppinen brändin käyttö
– Miten käytät brändiäsi oikein?
– Muista suojaus – ytimessä tavaramerkki
– Miten kriisi vaikuttaa brändiin?
– Neuvoja, ohjeita, vinkkejä
Minna Aalto-Setälä, johtava asiantuntija, IPR ja digitalisaatio, Keskuskauppakamari
16.00–16.15 Tauko
Kansainvälinen brändinhallinta
– Brändin lisensointi globaalisti
Hanna Valkeapää-Nokkala, Senior Director, Head of Brand Licensing, Rovio
Vuoden brändi -kilpailun finalisti
Metaversumi on jo täällä: Digitalisaatiosta virtualisaatioon
Alustus keskusteluun (in English): Janne Elvelid, Head of Public Policy Sweden and Finland, Meta
Keskustelijoina
Kristiina Banda, Business Lead, Adobe
Henri Kaikkonen, asianajaja, Bird & Bird Asianajotoimisto
Kristo Lehtonen, teemajohtaja, Reilu datatalous, Sitra
Vuoden brändi -kilpailun voittajan palkitseminen ja kilpailuraadin puheenjohtajan perustelut
Cocktails noin klo 17.15 alkaen
Keskuskauppakamari pidättää oikeuden muutoksiin.
Järjestävä organisaatio
Keskuskauppakamari yhteistyössä IPR University Center, Marketing Finland ja Patentti- ja rekisterihallitus