Tunnista viherpesu – Uskottavuutta sertifikaateilla
Tervetuloa IPR University Centerin ja asianajotoimisto Waselius & Wistin yhteistyössä järjestämään ajankohtaiseen seminaariin, jossa aineettomien oikeuksien näkökulmasta käsitellään viherpesua ilmiönä ja sitä, kuinka viherpesu voidaan tunnistaa markkinoinnissa.
Seminaarin ensimmäisessä osassa käsitellään viherpesun tunnusmerkkejä. Keskustellaan siitä, miten ympäristöväittämiä säännellään lailla ja miten lainsäädäntö mahdollistaa harhaanjohtavaan markkinointiin puuttumiseen. Käydään läpi vastuullisuus- ja ympäristöväittämiin liittyvää case-tietoutta ja saadaan lyhyt katsaus yhteisö- ja tarkastusmerkkien rekisteröinnistä. Lisäksi keskustellaan tulevista muutoksista sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevaan direktiiviin (UCDP) sekä kuluttajasuojadirektiiviin. Muutoksien tarkoituksena on laajentaa direktiivien vaikutusta erityisesti vastuullisuus- ja ympäristöväittämien sekä sertifikaattien käyttöön markkinoinnissa. Tulisiko vastaisuudessa kaikkien vastuullisuusmerkintöjen perustua sertifiointijärjestelmään?
Online-seminaarin toisessa osassa käsitellään sitä, kuinka hyvin kuluttajat tunnistavat ympäristömerkkejä ja pureudutaan tuoreisiin tutkimustuloksiin aiheesta. Lisäksi kuullaan Joutsenmerkin kriteereistä, kriteerien kehittämisestä ja siitä, miten Joutsenmerkki taistelee ns. huijaussertifikaatteja ja kyseenalaisia merkintöjä vastaan.
Puhujina:
Marianna Karjanlahti-Perini, European Trademark Attorney, Asianajotoimisto Waselius & Wist Oy
Karin Bergbom, Criteria Manager / Kriteeripäällikkö, Ympäristömerkintä Suomi Oy (Joutsenmerkki)
Aiheeseen liittyviä artikkeleita:
Tuore tutkimus: Viherväittämien viidakko hämmentää kuluttajia
Greenwashing or communication of sustainability through collective or certification marks?
Järjestävä organisaatio
IPR University Center ja Asianajotoimisto Waselius & Wist