Tavaramerkin oikeudellinen suoja-ala ja tavaramerkin käyttö verkkotunnuksessa

A:2 / Mia Pakarinen

Julkaisun sarjanumero: IPR Series A:2
Tekijä: Mia Pakarinen
Julkaisumuoto: pdf
Julkaisuaika: Huhtikuu 2004 / helmikuu 2006 (pdf)
Opinnäyte: Lisensiaatintyö
Koko (kB, sivua): xxii + 173 s., 702 kB
Huomautuksia:
Lisensiaatintyö hyväksytty keväällä 2004. Tammikuussa 2006 tekijä on päivittänyt joitain tietoja, lähinnä oikeustapauksia pdf-julkaisua varten.

A:2 / Kuvailulehti

A:2 / Kansi

Tutkimuksessa selvitetään, miten tavaramerkin oikeudellinen suoja-ala määräytyy voimassaolevan oikeuden (Suomi, EU) mukaan, ja esitellään tavaramerkin käyttöä koskevia normeja ja oikeuskäytäntöä.

Tarkastellaan erityisesti tavaramerkin oikeudellista suoja-alaa suhteessa merkin käyttöön verkkotunnuksena tai sen osana. Tutkimuksen kohteena ovat tältä osin UDRP (Uniform Dispute Resolution Policy) -menettelyssä annetut verkkotunnuksen rekisteröintiä koskevat ratkaisut, erityisesti sellaiset, joissa liikutaan tavaramerkin suoja-alan rajoilla. Selvitetään, millaisia tilanteita tavaramerkin ja verkkotunnuksen oikeudelliseen konfliktiin voi sisältyä, miten näitä tilanteita on ratkaistu UDRP-menettelyssä ja miten niitä olisi voitu ratkaista soveltamalla tavaramerkkioikeudellisia normeja.

Ainakin laajalti tunnettujen merkkien suoja näyttää olevan laajentumassa. Toisaalta suoja-alan määräytymistä koskevat säännöt ovat muuttumassa yhä enemmän tilannekohtaisiksi. Nämä kaksi tendenssiä vaikeuttavat tavaramerkkioikeudellisen suojan ennakoitavuutta ja voivat jo senkin vuoksi olla ristiriidassa tavaramerkkinormistolle asetettujen ohjaustavoitteiden kanssa. Tutkituissa UDRP-tapauksissa on tavaramerkkien oikeudenhaltijoille annettu voimassaolevan oikeuden mukaista suoja-alaa laajempaa suojaa, mitä ei aina UDRP-säännöstönkään perusteella voida pitää tarkoituksenmukaisena. Huolestuttavasti näissä ratkaisuissa on tavaramerkkioikeudellisen yksinoikeuden katsottu ulottuvan myös alueelle, jossa se kaventaa sananvapautta ja oikeutta toisen tavaramerkin informatiiviseen käyttöön.

Tavaramerkkioikeudessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota tavaramerkin informaatioarvoon ja muiden tahojen kuin tavaramerkin oikeudenhaltijan oikeuteen käyttää merkkiä informatiivisessa tarkoituksessa. Tarkastelemalla tavaramerkin informaatioarvoa yksittäisenä tavaramerkkioikeuteen liittyvänä periaatteena voidaan selvemmin havaita myös mitä muita (kuin oikeudenhaltijan) oikeussuojan tarpeita tavaramerkkioikeudelliseen yksinoikeuteen liittyy. Erityisen tärkeää on huomioida tavaramerkin ja verkkotunnuksen rooli informaation välittäjänä ja turvata sanavapauden toteutuminen.
(MP/phh)

Tavaramerkin oikeudellinen suoja-ala ja tavaramerkin käyttö verkkotunnuksessa

Share: