KO 3.3.2005 nro 5736

Instanssin nimiKO
Instanssin kaupunkiHelsinki
Diaarinumero03/15378
Ratkaisun päivämäärä3.3.2005
Tuomion numero5736
Laki, lainkohtatavaramerkkilaki 4 §, 6 § 2 momentti ja 38 § 1 momentti
Tavaramerkin nimiHullut Päivät
Osapuolet, kantaja(t), valittaja(t)Stockman Oyj Abp, Oy Hullut Päivät - Galna Dagar Ab
Osapuolet, vastaaja(t)Maskun Kalustetalo Oy

10.5.2005/Jenni Leskinen

Stockmann nosti kanteen Maskun Kalustetaloa vastaan Helsingin käräjäoikeudessa vaatien tuomioistuinta kieltämään Maskua jatkamasta Hullut Päivät -sanaparin käyttöä toiminnassaan ja näin loukkaamasta Stockmannin Hullut Päivät -tavaramerkin ja Oy Hullut Päivät – Galna Dagar Ab:n toiminimen rekisteröintiin ja vakiintumiseen perustuvaa oikeutta. Masku oli käyttänyt mainonnassaan muun muassa iskulausetta ”HULLUT ALE PÄIVÄT” ja keltaista ja mustaa mutta myös muita värejä.

Stockmann perusti kanteensa ensinnäkin siihen, että sille oli rekisteröity sekä Hullut Päivät -tavaramerkki että toiminimi Oy Hullut Päivät – Galna Dagar Ab. Lisäksi Hullut Päivät -sanapari oli pitkäaikaisen ja laajan käytön seurauksena vakiintunut juuri Stockmannin järjestämän myyntitapahtuman tunnukseksi, joten sillä oli yksinoikeus kyseisen sanaparin käyttöön. Maskun toiminta oli omiaan aiheuttamaan sekaantumisen merkkien välille ja oli myös haitaksi Hullut Päivät -tavaramerkin erottamiskyvylle ja maineelle.

Masku kiisti, että Stockmannilla olisi yksinoikeus yleiskielen sanoihin ”Hullut Päivät”. Sen mukaan sanamerkki oli erottamiskyvytön, eikä siihen vakiinnuttamallakaan voisi saada yksinoikeutta kaupan alalla. Maskun mainokset eivät aiheuttaneet sekaantumista yritysten välille, eivätkä siten loukanneet Hullut Päivät -tavaramerkkiä.

Käräjäoikeus totesi Hullut Päivät -sanaparin koostuvan kahdesta yleiskielen sanasta, joihin ei lähtökohtaisesti voi saada yksinoikeutta. Sanaparin katsottiin kuitenkin vakiintumisen kautta tulleen erottamiskykyiseksi, ja Hullut Päivät oli siten TMerkkiL 6 §:n 2 momentin tarkoittamalla tavalla laajalti tunnettu. Koska Masku ja Stockmann markkinoivat myös samankaltaisia tuotteita eli huonekaluja, KO katsoi, että Maskun mainonta ja Stockmannin Hullut Päivät -tavaramerkki olivat TMerkkiL 4 §:n mukaisesti sekoitettavissa. Lisäksi Maskun mainonta saattoi olla haitaksi tavaramerkin erottamiskyvylle ja maineelle. Tämän takia KO kielsi Maskua jatkamasta tai toistamasta Hullut Päivät -tavaramerkin rekisteröintiin ja vakiinnuttamiseen perustuvaa oikeutta loukkaavaa toimintaansa.

Ratkaisun lainvoimaisuusLainvoimainen
Asiasanatlaajalti tunnettu, sekoitettavuus, toiminimet, tunnettuus, vakiinnuttaminen
Huomautukset

Vrt. MAO:132/04. Samassa kiistassa SopMenL:n nojalla päädyttiin päinvastaiseen ratkaisuun.

Ks. myös Helsingin käräjäoikeuden kieltotuomiopäätös, jonka Helsingin hovioikeus vahvisti 14.5.2004 nro 1787 (tiivistelmä).

Share: